تعدیل قیمت بر اساس رضایت Hedonic adjustment
تعدیل قیمت بر اساس رضایت مفهومی است که در اقتصاد رفتاری میگنجد. بدین معنی است که در برخی موارد تورم ناشی از افزایش کیفیت کالاها است . به عنوان مثال وقتی یک رایانه پیشرفته تر میشود به تبع قیمت آن افزایش مییابد . در زمینه خودرو یا مسکن با بهبود تکنولوژی قیمت افزایش مییابد. اینگونه تورم چون باعث افزایش رضایتمندی مشتری است بنابراین اثرات آن از محاسبه شاخص تورم باید کنارگذاشته شود. اقتصاددانان سعی میکنند افزایش قیمت را بر اساس رضایت تعدیل نمایند.
یک مثال دیگری بزنیم: شما همیشه به یک رستوران خاص میروید و برای یک همبرگر 10 واحد میپردازید. حال رستوران کیفیت گوشت و سرو را بالاتر میبرد و قیمت همبرگر را 12 واحد اعلام میکند. در این حالت شما از تغییرات راضی هستید و حاضر میشوید قیمت بالاتر را بپردازید. بنابراین در ذهن شما تعدیل قیمت بر اساس رضایت شکل گرفته است. در محاسبه تورم این موارد باید از محاسبه شاخص خارج شوند.
درباره سامان پاینده پور
من سامان پاینده پور دانش آموخته اقتصاد هستم و بیش از 20 سال در حوزه های مختلف مالی و بانکی تجربه دارم و تاکنون بیش از 100 دوره آموزشی در حوزه های مختلف مالی از جمله تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، ابزارهای مالی، روشهای تآمین مالی و ... در آموزشگاههای مختلف و بانکهای مختلف ماننده گروه مالی شریف برگزار کرده ام. مجوز سازمان برنامه و بودجه برای آموزش به کارکنان دولت را دارا هستم
نوشتههای بیشتر از سامان پاینده پور
دیدگاهتان را بنویسید