مزیت حرکت اول First mover advantage
مزیت حرکت اول در بسیاری از بازیها از جمله بازی شطرنج و دوز واضح و مشخص است اما در بسیاری از بازیها مانند ورق تاثیر آنچنانی ندارد. در مسایل تجاری و مالی مزیت حرکت اول، مزیتی که می تواند، اما نه همیشه، نصیب اولین شرکتی شود که یک محصول یا یک نوآوری را معرفی می کند. (مانند دیجی کالا یا اسنپ) ممکن است مصرف کنندگان محصول را با نام شرکت مرتبط کنند. مانند پودر شوینده که در ایران به نام تاید و یا مایع ظرفشویی که به نام ریکا به عنوان اولین برندهای این حوزه معروف هستند. در این حالت معمولا شرکت اول دیواری را ایجاد میکند که سایر شرکتها از ورود به آن حوزه منصرف میشوند. این موضوع در حوزه شاخه تئوری بازیها در علوم مالی بررسی میشود.
درباره سامان پاینده پور
من سامان پاینده پور دانش آموخته اقتصاد هستم و بیش از 20 سال در حوزه های مختلف مالی و بانکی تجربه دارم و تاکنون بیش از 100 دوره آموزشی در حوزه های مختلف مالی از جمله تجزیه و تحلیل صورتهای مالی، ابزارهای مالی، روشهای تآمین مالی و ... در آموزشگاههای مختلف و بانکهای مختلف ماننده گروه مالی شریف برگزار کرده ام. مجوز سازمان برنامه و بودجه برای آموزش به کارکنان دولت را دارا هستم
نوشتههای بیشتر از سامان پاینده پور
دیدگاهتان را بنویسید